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IGS Busecker Tal beendet erfolgreich Comenius–Projekt in Jaworzno (Polen)

In einem großen Festakt mit vielen musikalischen Höhepunkten feierten Schüler und Lehrer der Gesamtschule Busecker Tal am 01. Juni den Abschluss ihres zweijährigen Comenius-Projekts gemeinsam mit anderen Projektteilnehmern an der Zespol Schule Nr.1 in Jaworzno, welches live im Internet übertragen wurde.

Die deutsche Schülergruppe bot hierbei einen gekonnten Gardetanzauftritt. „Ein bisschen weiche Knie hatte ich schon vor dem Auftritt“, gestand ein Schüler in einem Gespräch mit der Zeitung, „vor allem, weil man weiß, dass einem Zigtausende zugucken! Aber als dann der große Applaus kam und wir sogar von einem lokalen Fernsehsender interviewt wurden, war das einfach ein tolles Gefühl!“

Die Freude über ihren gelungenen Auftritt sah man den Schülern und Lehrern an, aber natürlich sind sie auch stolz, ihr im Herbst 2010 gestartetes Comenius–Projekt erfolgreich beendet zu haben.

Zwei Jahre lang hatten sich 20 Schüler der Jahrgänge 7 – 10 an dem Projekt „An Apple a Day keeps the Doctor away“ beteiligt, und dabei viel gelernt über die Bedeutung gesunder Ernährung und Sport. Nachhaltigkeit war dabei wichtig. So wurde für den sportlichen Teil für das Comenius–Treffen, das im November 2011 in Buseck stattgefunden hatte, ein aus 10 Stationen bestehender Fitness-Parcours auf dem Gelände der IGS angelegt, inklusive einer Boulder-Wand, die den Schülern jetzt und in der Zukunft umfangreiche und attraktive Trainingsmöglichkeiten zur Verfügung stellen soll, den gesamten Körper zu trainieren. Beteiligt an dem Projekt waren neben der IGS Busecker Tal Schulen aus Jaworzno (Polen), L’Isle sur la Sorgue (Frankreich), Izmir (Türkei) und Castelldefels (Spanien).

Nachdem man sich in der Vergangenheit mit den Fragen „wie ernähren sich Kinder heute, wie viel Sport betreiben sie, wie pflanzt man gesunde Nahrung an und wie bereitet man sie schmackhaft und gesund zu“ beschäftigt hat und viele Filme und Power Point Präsentationen erstellte, ging es beim Abschlusstreffen in Jaworzno um die Anfertigung einer gemeinsamen Filmdokumentation aller stattgefundenen Projektarbeiten und Besuche, die die vielfältigen Aktivitäten zeigt, die in den zwei Jahren stattgefunden haben und von jedem einsehbar bald hier stehen werden.

„Öffentlichkeit ist uns bei diesem Projekt extrem wichtig, denn mit der Botschaft  `Achte auf gesunde Ernährung` und ‚Treibe Sport‘ wollen wir möglichst viele Menschen erreichen, denn wir und das gesamte Projekt wollen etwas tun gegen die rasant wachsende Zahl übergewichtiger Kinder und Jugendlicher in Europa!“, erläutert Torsten Piske, der Koordinator dieses Projekts an der IGS Busecker Tal.

Und das wurde mit Hilfe des Projekts zumindest in Buseck schon erreicht: Laut der Abschlusserhebung am Ende des Projekts essen Busecker Schüler jetzt mehr Gemüse als vorher – und auch mehr Fisch! Und beides ist ja bekanntlich sehr gesund!

Hier der Zeitungsartikel!

Sylvia Cordes, Torsten Piske

Buseck, den 16.06.2012

Jaworzno Treffen 2012.pdf
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Trip to L`Isle sur Sorgue

Die Comeniusgruppe der IGS Busecker Tal besuchte vom 15. – 21. März das Lycée Alphonse Benoit in L’Isle sur Sorgue in der Provence (Frankreich). Fünf Schüler begleitet von den Lehrern Sylvia Cordes und Katja Schäfer, nahmen an dem vierten internationalen Treffen der fünf europäischen Partnerschulen teil, die für einen Zeitraum von zwei Jahren gemeinsam an einem Gesundheitsprojekt mit dem Schwerpunkt gesunde Ernährung und Sport „An apple a day keeps the doctor away“ arbeiten.

Alle Teilnehmer hatten im Vorfeld einen sogenannten „Health Day“ (Gesundheitstag) in ihren jeweiligen Schulgemeinden durchgeführt.

In Frankreich informierten sich nun die Partnerschulen gegenseitig über den Verlauf dieser Veranstaltung, die in Buseck ein voller Erfolg gewesen war. (Schüler der 10. Klassen hatten sich im Februar aktiv in Workshops rund um Ernährung, Sport, Fitness, Entspannung und Erste Hilfe betätigt.) Nicht ohne Stolz berichteten die Busecker Schüler von diesem Aktionstag und kommentierten das Video über den „Health Day“ in englischer Sprache. Englisch war nicht nur die gemeinsame Projektsprache, sondern bildete auch die Kommunikationsbasis für die Jugendlichen aus Deutschland, Frankreich, Polen, Spanien und der Türkei, die sich im Verlauf des Treffens miteinander anfreundeten.

Die französischen Gastgeber organisierten nicht nur einen „Funny Sports Day“ mit lustigen Spielen und Wettbewerben, sondern bemühten sich auch, den Jugendlichen die Provence näher zu bringen. So besuchte die Gruppe verschiedene Sehenswürdigkeiten und Städte in der Region (Avignon, Arles, Port du Gare, Roussillon, Les Baux) und war beeindruckt von der Vielfalt der Landschaft und der Architektur. Der Höhepunkt des Kulturprogramms war jedoch für viele Jugendliche das gemeinsame Reiten in der Camargue.

Das zweijährige Comeniusprojekt, eine tolle Möglichkeit der Begegnung und Verständigung Jugendlicher innerhalb Europas, endet im Mai mit der Abschlussveranstaltung in Polen..

Sylvia Cordes

Buseck, den 16.04.2012

Meeting in France - March 2012.pdf
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Trip to Barcelona

Text in deutscher Sprache.pdf
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"An apple a day keeps the doctor away"

This was the slogan for the pupils and their teachers of five different schools, who had their first COMENIUS-meeting at the Institut les Marines in Castelldefels, Spain, from November 25 to December 1.

Students and teachers from Izmir in Turkey, Jaworzno in Poland, L’Isle sur la Sorgue in France and Buseck in Germany gathered to compare the results of the first part of their COMENIUS – project: A questionnaire about feeding habits and sport activities, filled in by some 60 kids aged 12-16 from each of the five schools involved.

Torsten Piske and Sylvia Cordes, both teachers at the IGS Busecker Tal, flew to Barcelona, which is some half an hour’s drive away from Castelldefels, together with four pupils, named Zita Mohr, Yannick Schäfer, Letisha Zahrt and Fevzije (Eta) Zeneli. The aim of the meeting, which was all in English, was to compare and to comment the results of the questionnaires and to present each country and school using a power point presentation or a video.

Being perfect hosts the Spanish teacher – in – charge Mrs Marta Alvarez and her colleagues did everything to make the stay as pleasant as possible, providing both technical equipment and very good food!

But maybe we should start with our arrival at BCN, Barcelona’s international airport.

After a warm welcome at the arrival hall we, the Germans, were taken to the school in Castelldefels. Here we could deposit our luggage. Then a group of 16-year-old pupils gave us a guided tour through the town, which was indeed very interesting and helped us to find our way during the following days. When we returned to school, the foreign pupils were picked up by their Spanish host families, getting the chance to experience real Spanish family-life, and the teachers were being escorted to their hotel.

The next day was really busy: Each country showed the power point presentations or self-made videos about their country and their school. That was very interesting, as all the presentations were nicely done and full of useful information about the places we are going to see during the next 1,5 years.



Surely a highlight of that day was the presentation of the results of the questionnaires. Mrs Alvarez really did a great job: She didn’t just show the results, but she was connecting her presentation with a little quiz, asking the students questions like:

Who do you think eats most vegetables and fruits?
Which nation might do most sport activities?

That was fun and in many cases the kids were surprised about the results. Nobody , for instance, had expected the Germans to be the nation to do most sport activities outside school, or had assumed the Polish to be the people with the highest consumption of fruits and vegetables. That was interesting, and if you, the reader of this page, would like to get further information, have a look at the questionnaire. You will find the all-German-questionnaire and the international results on this website. You can look at them and download them, if you like.

However, it wasn’t all hard work we did. We also had a relaxing meeting with the deputy mayor of Castelldefels. He gave us a very warm welcome when we met in the large conference hall of Castelldefels’ town hall. In his speech he emphasized how enthusiastic he felt about our project, and that he would have loved similar opportunities in his youth. Opportunities, to travel to different European countries, to collect information about foreign educational systems, and to get to know the people living there. Chances we now have thanks to COMENIUS, the European program which provides financial support to this project.

The meeting with the deputy mayor came along with a little press conference. So the next day we could read a rather big article about our visit to Spain in the local newspapers. What a shame that our Spanish was so utterly – lousy!



The following days we got to know many different classes at the Institut les Marines, could watch some lessons and see ordinary school-life in Spain. We learned that the language Catalan is different from Spanish, and that everybody in Castelldefels is really proud of being Catalan and speaking Catalan! And we saw a class with no books at all! This was an experimental class: Every pupil had his / her own laptop, and the students did both reading and writing with it. Fascinating! Maybe the future?!

And we did day trips to some surrounding places: We went to Barcelona where we enjoyed the lively atmosphere of a big city and it’s breath-taking architecture. Especially the Gaudi architecture was amazing. Houses full of colours and round shapes, showing Gaudi’s attempt to combine architecture with nature. His aim was to make buildings look like a part of nature and not like alien elements.

We took plenty of photos, which you can watch at the ’’gallery’’ of this website.

We also went to Sitges, a nearby tourist place, where we received a guided tour through the beautiful seaside town. Our guides taught us some Catalan as well. That was fun, because the kids got a Catalan sentence written on a piece of paper and some money, and by saying this sentence in a shop, they had to buy certain things, which eventually were put on a big table to make a delicious buffet. Very nice! Very tasty!

Anyway, food was breathtakingly wonderful all through the six days we were staying in Spain, and I reckon we all put on some weight….

Hence, the last evening at the Institut les Marines was full of food as well: We had brought Fleischwurst and mustard from Germany, the French and the Polish brought special sausages, the Turkish put some delicious sweets on the table and the parents of the host-families provided mountains of mouthwatering Spanish food. Wonderful! And at the end a lot of tears were being cried…

But now we are looking forward to going to Izmir in Turkey on March 30. And we think, this will be exciting and full of amazing events as well.

If you want to stay informed, just come back to this website –the COMENIUS website of the IGS BUSECKER TAL.

Sylvia Cordes

Buseck, den 17.03.12



Trip to Izmir

“An Apple a Day keeps the Doctor Away” – Busecker Schüler nahmen an einem multilateralen Comeniustreffen von fünf europäischen Schulen in Izmir teil

“An Apple a Day keeps the Doctor Away” – stolz prangte das Logo des Comeniusprojekts an der Außenfassade der gastgebenden Schule Güzelyali IöO in Izmir. Hier versammelten sich vom 30. März bis zum 05. April 2011 neben den Gastgebern Schülerinnen und Schüler aus Spanien, Frankreich, Polen und Deutschland (IGS Busecker Tal) zur zweiten Etappe des Comeniusprojekts mit dem Schwerpunkt Gesunde Ernährung / Gesunde Lebensweise. Von der Gesamtschule Busecker Tal nahmen fünf Siebt- und Achtklässler (Arezo Abirinejad, Mayla Fischer, Didem Honca, Nora Pebler und Julius Rempe) und zwei Lehrkräfte (Sylvia Cordes und Robert Havemann) teil.

Nachdem die Projektteilnehmer im November in Castelldefels (Spanien) ihre Heimatländer und Schulen vorgestellt hatten, stand diesmal die Darstellung von Gesunder Ernährung in Kunst, Literatur und Film im Mittelpunkt. Die Schülergruppen der jeweiligen Länder stellten ihre Recherchen mit Hilfe von Powerpoint Präsentationen oder Kurzfilmen vor.

Außerdem präsentierten alle Delegationen die Rezepte für je ein gesundes landestypisches Dreigängemenü. Die deutsche Gruppe hatte hierfür im Vorfeld der Begegnung probeweise ein Menü in der Schülerküche der Gesamtschule gekocht und sich dabei für einen leckeren Busecker Sommersalat, eine deftige Kartoffelsuppe mit Frankfurter Würstchen und Rote Grütze zum Nachtisch entschieden. Alle Teilnehmer freuen sich nun auf den praktischen Teil, das Kochen der nationalen Menüs, im November an der Gesamtschule Busecker Tal, wo die dritte Etappe des Projekts stattfinden wird.

In Izmir jedoch ging es nicht nur um Ernährungstheorie. Die Gastgeber hatten für die gesamte Schule und alle Comeniusteilnehmer ein „Fruit Festival“ auf dem Schulgelände organisiert, bei dem die türkischen Schülerinnen und Schüler um die originellsten Obststände wetteiferten. Bei dieser Veranstaltung wurde nicht nur Obst angeboten, sondern auch türkische Folklore gezeigt und lustige Spiele unter den Teilnehmern durchgeführt.

Während des Aufenthalts lernten die Schülerinnen und Schüler auf Exkursionen neben der Stadt Izmir auch Efes (Ephesos, antike griechisch-römische Ausgrabungsstätte) mit seiner erstaunlich gut erhaltenen Prachtstraße, der weltgerühmten Celsusbibliothek und den Ruinen der griechisch-römischen Theaters kennen.



In dem Bergdorf Sirince konnte die Gruppe das leckere türkische Essen aus dem Steinofen genießen und die idyllische Landschaft bewundern. Die Rückfahrt im Bus bei bester Stimmung mit türkischer Musik und spontanen Tanzeinlagen gehörte sicherlich zu den Höhepunkten der Fahrt. Im Laufe der Begegnung wurde den Jugendlichen nicht nur die türkische Kultur auf vielfältige Weise näher gebracht, sie erlebten auch die Fürsorge und Gastfreundschaft der türkischen Familien und des Lehrerkollegiums, wobei Oya Coskun, der türkischen Koordinatorin ein besonderer Dank gebührt. Sprachbarrieren wurden mit Herzlichkeit überwunden, wenn die Englischkenntnisse nicht ausreichten, half man sich mit Händen, Füßen und dem Internet.

Comenius bietet europäischen Jugendlichen eine hervorragende Möglichkeit, einander ein Stück näherzukommen. So wird den Busecker Schülerinnen und Schülern und ihren Lehrkräften der Aufenthalt in Izmir mit Sicherheit in nachhaltiger Erinnerung bleiben.

Sylvia Cordes

Buseck, den 17.03.12



Izmir - Final report in English.pdf
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International Comenius-meeting from 03/11. – 09/11/11 in Buseck Cooking at its best!

After meetings in Spain and Turkey, the third international gathering of the five European schools involved in this Comenius project took place at IGS Busecker Tal in Buseck, Germany.

In Izmir, Turkey, students and teachers from Castelldefels in Spain, L’Isle sur la Sorgue in France, Jaworzno in Poland and of course from Buseck presented their ideas of a typical and national 3-course-menu in various power point presentations to all the partners. This had happened in March 2011. Since late spring students and teachers in all five schools had started to prepare for the meeting in Germany by planting and growing a number of vegetables and herbs, which were meant to be used for the cooking of the 3-course-menus.

 

In Buseck for instance students grew potatoes, carrots, onions, parsley and chives for a “German Potato Soup with Sausages”, the Polish grew broccoli and herbs to come with a really tasty fish dish, the Spanish focused on spinach for a very nice hake with nuts, and the Turkish harvested the most amazing pumpkins to serve a mouth-watering pumpkin soup.

On Friday, 4th November, all this was presented to the partners: In films and power point presentations each country showed, how their vegetables and herbs were growing in their school gardens or just in suitable containers, how much work had to be done and how the principles of organic farming were being woven into the students’ activities.

In so doing it had been a big surprise for many teenagers to realize how difficult and physically exhausting farm work can be, and that even the biggest effort does not guarantee an appropriate harvest. In Buseck for example, the carrots turned out to be really tiny, and instead of parsley and chives some weed was growing everywhere…

 

But despite all this everyone was looking forward to doing the cooking, to eventually use what had been planted. The cooking took place on Monday, 7th November: In two shifts, one from 8 a.m. to 10 a.m., one from 10 a.m. to 12 p.m., the five nations prepared their 3-course-menus in our school kitchen. It was stressful, it appeared somewhat chaotic, and everybody was so busy that there was hardly any time to talk to the press people, who came from the Giessener Allgemeine and the Giessener Anzeiger, the two largest regional newspapers, to report about the cooking and the Comenius project “An Apple a Day keeps the Doctor away” at our school.

But the reporters loved the atmosphere and the idea of this Comenius project, so the newspaper articles the next day were just really positive and came with a long text and two photos in each newspaper. And for the Big International Lunch all the students, all the teachers involved in the project and Fernwald’s mayor Stefan Bechthold came together in our spacious and nicely decorated school canteen, to enjoy the delicious food students of five different nations had cooked. It’s been a big event, and at the end everybody was really happy with the result - and pretty full!

But it was not only food which we had on our minds.

It is, indeed, a very nice Fitness-parcours, designed both to be fun and to activate and train a lot of different abilities of the human body, like strength, stamina and suppleness. If you are interested in this parcours, you will find a full power point presentation on this website. And in case you like it, come here and feel free to look at it yourself: It is all outside, so it is fully accessible to everyone.

Culture and German history were part of the programme as well: On Saturday, 5th November, we all went to the medieval town of Marburg/Lahn, where we had a professional guided tour through the narrow streets of the old town, listening to the stories about the Grimm Brothers, who collected and brought to paper many of the German fairy tales. We ended up in the defence system of the medieval castle of Marburg. There a Böllerschuss, a shot from an ancient gun, was the spectacular end of this guided tour.

Frankfurt am Main, one of the biggest cities in Germany and the centre of the Euro , was the place we went to on Tuesday, 8th November. It was very interesting to have a guided tour around the city, including the Paulskirche, the Römer and, of course, the Zeil, the main shopping street in Frankfurt.It turned out to be a unique experience for the students, to spend 60 min in utter darkness on a guided tour through the DIALOG – Museum, a museum, where you cannot see anything, but feel, smell and hear a lot.

Also the German Filmmuseum was fun, because students and teachers heard a lot about the history of films and film –making, and they had the chance to be the director of their own little film, which they could produce in a special workshop, in which they learnt how to actually make a film. These films could be watched on the Farewell-Party the same night at our school, where we celebrated the end of a successful week together with parents, teachers, live music and plenty of good food.

The next day, unfortunately, it was time to say goodbye, and a lot of tears were being cried… But now we are all looking forward to the next meeting in France, which will take place in March 2012. There sports will be the main subject. And the report about it will be right here on this website.

Sylvia Cordes, Torsten Piske

Buseck, den 13.10.12